Awkward Guests

“Pan Walton bude zavražděn… opakovaně! Najděte stopy, vyslechněte svědky i podezřelé a odhalte vraha – pokud možno rychleji, než ostatní hráči.”

Hra obsahuje: 243 herních karet, složitelný kartónový zásuvník pro odhazovací balíček, 1 kartu pro zakrytí odhazovacího balíčku, notes s odpovědními listy, 1 figurku pana Waltona coby žeton začínajícího hráče, 8 žetonů hráčů, 8 hráčských zástěn, 12 žetonů nabídek, 4 žetony šipek a 6 karet podezřelých (a hlavně taky aplikaci na mobilu pro výběr případů a nezávislou kontrolu správnosti výsledků)

Setup: Každý hráč obdrží odpovědní list z notesu, který schová za jednu z herních zástěn a jeden žeton hráče. Na začátku hry si necháte aplikací náhodně vygenerovat případ podle vaší požadované obtížnosti. Každý případ má jedno řešení a předem dané hrací karty. Ty podle aplikace (nebo podle případu v pravidlech) připravíte a zamícháte na herní balíček pro ten daný případ. Zbytek karet nebude použito. Číslo případu si všichni poznamenají někam na odpovědní list. Z herního balíčku nyní každému rozdejte 6 karet. Vedle balíčku dejte zásuvník se zakrývací kartou vzhůru a někam poblíž žetony nabídek a šipek. Náhodně dejte jednomu hráči figurku pana Waltona jako znak toho, že bude začínajícím hráčem.

Principem hry je objasnit vraždu pana Waltona. To se skládá z faktů: kdo ho zabil, čím ho zabil a proč ho zabil (a jestli měl komplice a ten měl jaký motiv – závisí na obtížnosti případu). Na svém notesu s odpovědním listem vidíte vše potřebné. Máte tam rozložení domu – s cestami skrz pokoje, kde se která věc/možná zbraň nachází, výpis podezřelých (resp. hostů v domě) v horní části a policejní rozbor ve spodní části. Počet podezřelých je krásně zavádějící. Kolonek pro podezřelé je šest, ale je sedm podezřelých, protože v jedné kolonce jsou dvě sestry. Pokud jsou vrahem sestry, tak vždy obě. Efekt to má ten, že jak se později dozvíme, hra vám může napovídat, kolik lidí kde bylo a zde je důležité počítat s tím, že ty sestry jsou dvě. Každý podezřelý má pod sebou tři možné motivy, které mají určitou ikonku, v závislosti na tom, jestli se jedná například o finační motiv, nebo citový apod. Vedle každého z motivů jsou také tři čtverečky s dalšími ikonami, které reprezentují vaše důkazy, pro daný motiv. Dům se skládá z několika pokojů, plus garáže a kůlny. Před vraždou se nacházeli všichni podezřelí v nejspodnějších místnostech, které poznáte podle toho, že u nich je malý čtvereček, který slouží právě k zapsání čísla osob v dané místnosti před vraždou (místnost s kulečníkem, vestibul, obývací pokoj anebo knihovna). Vrah musel ze své startovní místnosti projít cestami skrz pokoje až do studovny, kde zavraždil pana Waltona. Po cestě musel také v některé místnosti sebrat svoji zbraň. V policejním rozboru máte výpis možných zbraní a druhů zranění. Každá zbraň má svoje místo v domě a dva druhy zranění, jako např. defenzivní zranění, spáleniny, nebo stopy střelného prachu. Všechny tyto věci slouží k vyškrtávání a dopisování podle toho, co vám budou říkat hrací karty.

Hracích karet je několik druhů, všechny však nesou nějaký druh informace o případu. Pro potřeby nabídek a výměny se dělí na karty referující na nějakého podezřelého, nějakou místnost, policejní důkaz anebo nějakou kombinaci těchto zmíněných (reference jsou napsány na horní straně karty). Policejním důkazům můžete vždycky věřit. Důkazy mohou potvrzovat spojení podezřelého s nějakým motivem, vyškrtnutí určitých motivů, vyškrtnutí určitých zbraní nebo vyškrtnutí určitých druhů zranění. V domě kromě podezřelých pracují také pokojské a těm můžete opět věřit. Pokojská vám může dát informaci, že někdo asi šel určitým směrem, kolik lidí se nacházelo v které místnosti před vraždou a kudy nikdo určitě nešel. Informace vám mohou dát i sami podezřelí, ale zde pozor, vrah vždycky lže a ostatní vždycky mluví pravdu (leda by jste hráli s komplicem, kde vrah a komplic se navzájem kryjí). Podezřelí vám mohou říct, kde byli před vraždou, kdo jiný měl jaký motiv, a s kým byli v jedné místnosti. Všechny tyto informace si podle vlastního vkusu pište/zaškrtávejte na svůj odpovědní list.

Hra se skládá z x kol a končí až tehdy, je-li případ někým vyřešen, nebo hádali-li všichni špatně. V jednom kole každý hráč provede po sobě 3 fáze a poté všichni dohromady provedou poslední dvě fáze. Hráčské fáze se dělí na fázi Dotazu, Nabídek a Výměny. Prvně si však řádně zapište informace ze svých startovních šesti karet.

  1. Fáze dotazu slouží k dotázání se ostatních hráčů, zda mají nějaké informace o věcech, které vás zajímají. Podle počtu hráčů máte k dispozici určitý počet šipek. Na zadní straně návodu ke hře je dotazová – řekněme tabulka. Na ní šipkami ukážete, na které věci se dotazujete. Dotázet se můžete na konkrétního podezřelého nebo na konkrétní místnost.
  2. Následuje fáze nabídek. Všichni ostatní hráči se podívají na své karty a zkontrolují reference s dotazy aktivního hráče (např. aktivní hráč se dotazuje na knihovnu a karta jiného hráče má na horní straně referenci knihovna). Nyní podle svého uvážení předhodí nabídku aktivnímu hráči. Mohou nabídnout kolik chtějí karet, ale ty všechny musí obsahovat alespoň jednu z dotazovaných referencí. Karty, které nabízí, dá lícem dolů před svou zástěnu. Každá karta má také určitou číselnou informační hodnotu v levém rohu. Tyto čísla sečte, celkový výsledek oznámí aktivnímu hráči a položí žeton nabídky s odpovídajícím číslem před tyto karty. V ten moment již nemůže svou nabídku nijak modifikovat. Pokud nemá karty s referencemi dotazů, nebo nechce předat konkrétní karty dále, je možné i nenabídnout nic, což oznámí aktivnímu hráči, např. ve formě – “bohužel nic nemám”.
  3. Jakmile měli všichni ostatní hráči příležitost dát své nabídky nebo se k nim nějak vyjádřit, nastává fáze výměny. Aktivní hráč nyní může směnit své karty za nabízené karty. Směna funguje tak, že musíte dorovnat nabízenou informační hodnotu protihráče s informační hodnotou karet ze své ruky a to alespoň stejně hodnotnou nebo i více. Na počtu karet nezáleží, důležitá je jen celková informační hodnota. Směnit můžete s kolika hráči chcete, ale musíte jim dát karty, které jste měli v ruce, nemůžete jim dát karty, které jste zrovna dostali od jiného hráče. Nabídku musíte přijmout celou, nemůžete smlouvat jen o její část. Nabídky také můžete odmítnout, i kdyby jste na to měli. V případě a pouze v případě, že jste neměli žádnou nabídku od všech hráčů, si jednoduše pouze vezmete tři vrchní karty z dobíracího balíčku. Nyní je čas, kdy si všichni zapíší informace z nových karet, pokud nějaké mají.
  4. Opakujte fáze 1-3, dokud je v daném kole neprovedou všichni hráči. Poté následuje fáze řešení. Všichni hráči si vezmou do ruky žeton hráče. Ten je na jedné straně světlejší s postavou symbolizující nápad a na druhé straně tmavší s postavou symbolizující důmání. Na odpočet všichni naráz ukáží jednu stranu svého žetonu. Kdo zvolil tmavší stranu, nehodlá hádat/nemá dost informací pro vyřešení případu. Kdo zvolil světlejší stranu, pokusí se vyřešit tento případ. Postupně (pokud chce případ vyřešit více hráčů) zkontrolujte své odpovědi = kdo, proč a čím (případně komplic a proč) – s výsledkovým řešením (v aplikaci nebo pokud je to příklad z návodu tak tam). Pokud jste uhodli správně, jste vítězem hry (a případně sdílíte vítězství s dalšími, kteří uhodli) a hra končí. Pokud jste neuhodli, tak záleží na tom, jestli jste si přečetli výsledek z návodu nebo hrajete s pomocí aplikace. Logicky, viděli-li jste správný výsledek v návodu, jste vyřazeni ze hry a vaše karty z ruky dáte k dispozici doprostřed stolu všem ostatním hráčům. Poté, co si zapíší jejich informace, se odhodí na odhazovací hromádku. Pokud hrajete s aplikací, ta vám na váš návrh řešení řekne pouze dobře/špatně. Jste tedy stále ve hře, ale jako penalizaci nesmíte příští kolo hádat řešení případu. Tím se dává šance ostatním vás předběhnout.
  5. Pokud hra pokračuje, přechází se do fáze odkládání. Všichni hráči stále ve hře musí odložit tolik karet, aby jim na ruce zůstali pouze tři. Odkládá se lícem dolů do odkládacího zásuvníku pod kartu tajné, která to zakrývá. Začínající hráč následně předá figurku pana Waltona dalšímu hráči. Tento hráč následně rozdá všem hráčům další karty a to tak, aby všichni měli na ruce opět šest karet.

Pokud vám někdy dojde dobírací balíček, vezměte všechny karty z odhazovacího balíčku, kromě karty tajné, která je přikrývá. Ty zamíchejte, vrchní tři karty otočete lícem nahoru doprostřed stolu a zbytek balíčku dejte na místo pro dobírací balíček. Otočené karty jsou veřejnými informacemi. Poté, co si všichni zapíší jejich informace, se odloží na odkládací hromádku.

Read More