Race For The Galaxy

“Průzkum, osídlení, vylepšení, obchod, spotřeba nebo produkce? Co z toho potřebujete nejvíce? Která z vesmírných kolonií Země bude nejúspěšnější v galaxii? Světy čekají! Kolonizujte, vylepšujte a dobývejte s pomocí rozhodnutí ostatních hráčů.”

Hra obsahuje: 109 hracích karet (59 planet a 50 vylepšení), 5 startovních planet (číslované 0-4 na pravé spodní straně), 4 sety po 7 kartách akcí, 8 duplikačních karet akcí pro hru dvou hráčů, 4 listy se shrnutím pravidel a hry, 28 žetonů vítězných bodů (18 jedniček, 6 pětek a 4 desítky)

Setup: Každý hráč obdrží set 7 karet akcí v jeho zvolené barvě a jednu náhodnou startovní planetu. Nepoužité sety 7 akčních karet vraťte do krabice (pokud hrajete hru ve dvou hráčích, přidejte k setu 7 karet každému hráči i duplikační karty akcí v jeho barvě). Zbytek startovních planet zamýcháte se všemi ostatními hracími kartami. Každý hráč nyní obdrží 6 karet náhodně z balíčku. 4 si ponechá a 2 odkládá lícem dolů na společnou odhazovací hromádku. Někde na stole položte žetony vítězných bodů a z nich dejte na separátní hromádku poblíž dobíracího balíčku 12 bodů na hráče.

Jak bylo řečeno, karty se dělí na set akčních karet a balíček ostatních karet, který obsahuje karty planet a karty vylepšení. Důležitý princip na pochopení chodu hry je fakt, že každá karta je kartou, kterou lze zahrát a zároveň i jednou jednotkou nominace k placení. To znamená, že karty, které chcete zahrát, platíte jinými kartami. Například, pokud chcete zahrát vylepšení s cenou dva, tak musíte odložit z ruky jiné dvě karty jako platbu. Karty se vždy odkládají lícem dolů. Každá karta má rovněž na své levé straně sloupec s římskými čísli, označujícími druh akce a k nim případně zjednodušený symbol něčeho, co v dané akci karta vylepšuje. Jedno kolo hry se skládá ze 4 bodů:

  1. Naplánování akcí
  2. Otočení karet akcí
  3. Provedení akcí
  4. Kontrola podmínek konce hry

Prvně si naplánujete akci. Z akčních karet si vyberete akci, kterou byste chtěli v tomto kole provést a položíte tuto kartu akce lícem dolů. Až mají všichni vybráno, otočíte naráz všichni karty lícem nahoru. Další důležitý princip této hry je, že se hrajou jen ty akce, které hráči zvolili. Funguje to tak, že počínaje jedničkou a postupně až do pětky, což jsou číselná pořadí akcí, všichni hráči provedou danou akci. Fór je v tom, že ten, kdo zahrál kartu této akce, má jako jediný z této akce nějaký bonus. Ostatní hráči provádí akci, pokud chtějí, bez akčního bonusu (stále však všechny ovlivňují bonusy na jejich již vyložených kartách). Normálně akce provádí všichni hráči zároveň, ale můžete jít postupně, kdyby jste chtěli kontrolovat správnost hraní apod. Vše je nejlepší vysvětlit zároveň s kartami akcí.

  1. Jedničku má akce průzkum. Na průzkum máte dokonce dvě karty akcí. Liší se pouze s bonusem při zahrátí. Normální průzkum funguje tak, že si hráč dobere dvě karty z balíčku a jednu z nich odhodí. Obecně, symbol oka znamená “viděné karty” a symbol ruky s kartou znamená “brát kartu”. Jeden z bonusů karty průzkumu vám dovolí se podívat na sedm karet a jednu si ponechat a druhý z bonusů vám dovolí se podívat na tři karty a ponechat si dvě. Pokud máte nějaká vylepšení a anebo planety, která vylepšují první akci, přičítáte tyto bonusy vždy, když budete provádět akci průzkumu.
  2. Dvojku má vývoj, respektive vylepšení. V této akci si předchystáte na stůl lícem dolů kartu vylepšení, kterou byste chtěli zahrát. Respektive, kartu si předchystají všichni hráči – a to i ti, kteří by nechtěli a anebo nemohli hrát kartu vylepšení. Až mají všichni nachystáno, tak hráči, kteří chtějí zahrát kartu vylepšení, si ji vyloží před sebe a lícem dolů zaplatí na odkládací balíček její cenu. Hráči, kteří nechtějí hrát kartu vylepšení, si nachystanou kartu vezmou zpátky do ruky, ať už na ní bylo cokoliv. Bonusem této akce je sleva jedné karty na placení za vylepšení. Symbolem pro vylepšení je béžový čtyřúhelník. Opět, pokud již máte zahranou nějakou kartu, která ovlivňuje akci číslo 2, tak bonusy přičítáte při hraní této akce. Vylepšení většinou fungují jako trvalá pasivní schopnost, sem tam se najde vylepšení, které po použití odhodíte.
  3. Trojku má akce osídlení. Funguje to obdobně, jako v akci dva o kartách vylepšení. Bonusem pro osídlení je dobrání karty navíc z balíčku karet. Symbolem osídlování je kolečko. Planety se dělí na několik druhů. Mezi základní rozdělení planet můžeme považovat planeta běžná, útočná a produkující. Produkující může však být produkující trvale nebo jako tzv. “zářivá” a útočná může být zároveň i běžná, produkující a i zářivá. Běžné planety jsou označený černým kolečkem a bílou/šedou výplní. Produkující planety jsou označeny černým kolečkem a barevnou výplní (podle druhu zboží). Útočné planety jsou označeny červeným kolečkem a bílou výplní. Zářivé planety jsou označeny černým kolečkem, bílou nebo šedou výplní a barevnou “září” okolo kolečka (opět podle druhu zboží). Neútočné planety (černá kolečka) se osídlují standardně zaplacením karet. Útočné planety se musí dobít. Funguje to tak, že si sečtete všechny dostupné bonusy na vámi již vyložených karet (červená čísla s hodnotou plus případně mínus v sekci třetí akce). Pokud vaše hodnota útoku dosahuje alespoň hodnoty útočné planety, jež chcete vyložit, smíte tak zadarmo udělat. Nic nezahazujete/neplatíte, a tím pádem se jedná o celkem jednoduchý příjem bodů a dalších vlastností.
  4. Čtyřku má akce spotřeba a dělí se na dvě části, podle toho, který z bonusů jste zahráli. Řekněme 4A je akce Spotřeba/Obchod. S tímto bonusem prodáte jedno zboží na planetě (o zboží více v akci pět) za karty podle toho, o jaký druh zboží se jedná (vše je na kartě popsáno). Zahozené zboží dáváte opět lícem dolů na odkládací hromádku (zboží je vždy lícem dolů a to i na vašich planetách, u zboží se nikdy nikdo nedívá, co je na druhé straně karty). Pokud vám stále zbývá na nějakých planetách další zboží, spotřebujete ho – pokud na to máte nějaká vylepšení pro spotřebu na vašich vyložených kartách. Jinak tam zůstane. Jako akci můžete také použít variantu 4B Spotřeba/VB. Zde opět spotřebováváte všechno zboží podle vylepšení pro spotřebu na vašich kartách, ale s tím rozdílem, že jakákoliv proměna zboží na body, nese dvakrát tolik bodů. Ať už vyberete kterýkoliv z těchto dvou bonusů, ostatní hráči bez akce spotřeby provádí standardní spotřebu zboží podle vlastností vylepšení spotřeby na jejich vyložených kartách. Spotřeba může být všeobecná nebo i konkrétní, např. vylepšení s modrou kartou znamená spotřebu jen a pouze modrého zboží. (!Pro jistotu také zdůrazním, že jedno vylepšení pro spotřebu se použije pro přesně jedno zboží, tzn. tři druhy zboží spotřebujete jen a pouze se třemi vlastnostmi pro spotřebu, tzn. že, co zboží, to jiný druh spotřeby).
  5. Pětku má akce produkce. Všichni hráči v této akci produkují zboží na všech svých kartách produkujících planet (to jsou ty s barevnou výplní). Hráč s bonusem vyprodukuje zboží i na jedné své zářivé planetě (ty s barevnou září okolo kolečka). Na tuto funkci lze mít i vylepšení na nějaké zahrané kartě, například další produkce na zářivých kartách – to platí pro všechny hráče. Princip je takový, že každá karta (produkující/zářivé planety) může mít maximálně jedno zboží (případná další produkce se na planety s již položeným zbožím tedy nevztahuje), zboží = karta z vrchu dobíracího balíčku, se položí lícem dolů na planetu, která jej produkuje. Podle toho, jaké barvy je produkující planeta, resp. jak barevná je výplň kolečka planety nebo záře kolem kolečka, se zboží řadí na jeden ze 4 druhů – modré, hnědé, zelené a žluté, od nejslabšího po nejsilnější. Zboží se takto dělí jen kvůli určitým vlastnostem vyložených karet pro spotřebu, vlastnostem pro body na konec hry za určitý počet zboží/planet/spotřeby pro daný druh zboží a pro akci 4A Spotřeba/Obchod, kdy čím lepší zboží prodáte, tím více karet dostanete.

Poté, co jste provedli všechny zahrané akce v daném kole, musíte zahodit z ruky tolik karet, aby vám zůstalo maximálně deset karet. Následně zkontrolujte zda nenastal konec hry. Ten nastane, pokud je splněna jedna ze dvou podmínek: buď 1) některý z hráčů má vyložených 12 nebo více karet nebo 2) vybrala se hromádka vítězných bodů (na startu 12 na hráče). Pokud ne, pokračujte s hraním normálně dále, od akce 1. Pokud ano, sečtěte všechny body za žetony a vyložené karty (šestiúhelníky). Hráč s nejvyšším číslem vítězí. Pokud je to nerozhodně, vítězí hráč s nevyšším součtem zbylých karet v ruce (po odhození do maxima 10) a nespotřebovaného zboží na svých planetách. Pokud je to stále nerozhodně, vítězí všichni tito hráči.

Read More