Abyss

“Trůn hlubin je prázdný. Je třeba najít vhodného krále ještěrů a jiných podmořských stvoření. Využijte svou mazanost v kupování nebo vyhrávání hlasů podmořské poroty, najímejte ty nejvlivnější lordy hlubin a využijte jejich schopností k získání kontroly nad těmi nejstrategičtějšími místy. Ovládejte různé frakce, ovlivňujte síň lordů a vládněte vašemu podmořskému království.”

Hra obsahuje: 1 velký hrací plán, 71 malých karet hlubiny, 35 velkých karet lordů, 20 destiček lokací, 20 žetonů monster (2×4, 9×3 a 9×2), 1 deska ohrožení, 1 žeton ohrožení, x žetonů klíčů, x perel, 4 plastové vaničky na perly, zápisníček na bodování

Setup: Položte hrací plán doprostřed stolu. Vemte všechny karty hlubiny, zamýchejte je a položte lícem dolů na své místo v levém horním rohu hrací desky. Nyní vemte všechny karty lordů, opět je zamýchejte a položte lícem dolů na jejich místo v levé dolní části hracího plánu. Potom otočte vrchních šest karet do předobrazených míst vedle balíčku. Následně vemte všechny destičky lokací, zamýchejte je a položte lícem dolů někam vedle hracího plánu. Poté jednu z nich otočte lícem nahoru. Někde vedle hracího plánu také dejte desku ohrožení a na její nejvyšší místo dejte žeton ohrožení. Vedle plánu také udělejte zamýchanou hromádku žetonů monster, hromádku žetonů klíčů a jednu vaničku se všemi perlami. Každý hráč si poté vezme jednu vaničku a do ní si přidá ze společné zásoby jednu perlu. Nakonec náhodně zvolte začínajícího hráče.

Herní deska se skládá ze tří částí. V horní části najdete řadu hlubiny (Prospecting row), uprostřed naleznete radu spojenců (Council), a v dolní části je sněmovna lordů (Court). Ve svém tahu si vyberete jednu jednu ze tří akcí. Buď 1) prozkoumáváte hlubiny, nebo 2) žádáte radu o podporu, nebo 3) kupujete lorda ze sněmovny. Ještě je tu čtvrtá akce, povinná, ohledně lokací, ale tu připomenu později.

  1. Základem a celkem určitě bude vaším prvním tahem průzkum hlubiny. Karty hlubiny obsahují 65 spojenců a 6 příšer. Spojenci se dělí do pěti rasmedůzi, kraby, mořští koníci, škeble a krakeni. Všechny tyto rasy jsou tam reprezentovány kartami s čísly od jedné do pěti, kdy nejslabších jedniček je samozřejmě nejvíce a nejlepších pětek je tam nejméně. Pokud prozkoumáváte hlubinu, otočíte vrchní kartu z hlubiny a přidáte ji na první volné místo vpravo od balíčku. Nyní se musíte zeptat protihráčů, začínajíc prvním protihráčem vlevo od vás, zda si nechce spojence koupit. Pokud si ji koupí, zaplatí vám ze své zásoby do vaší zásoby jednu perlu a spojence si bere do ruky. Pokud ji nechce, nabízíte ji dalšímu hráči od něj nalevo a tak dále. Pokud nikdo z protihráčů kartu nekoupil, smíte si ji vzít vy, zadarmo. Pokud ani vy nechcete, otáčíte další kartu z hlubiny na další prázdné místo v řadě hlubiny. Systém pokračuje opět stejně, nejprve se musíte zeptat, jestli tuto kartu někdo nekoupí a až odmítnou, tak si ji teprve můžete vzít vy. Je tu však několik podmínek. Každý hráč si smí v jednom tahu koupit pouze jednu kartu. Koupí-li tedy hned první otočenou kartu, nemůže si již koupit žádnou další, dokud neskončí tah současného hráče. Navíc, každá koupě je postupně čím dál vyšší. První koupená karta stojí prvního hráče jednu perlu aktivnímu hráči. Druhá koupená karta druhým hráčem už stojí dvě perly a tak dále. Pokud si nikdo kartu nekoupil a vy si ji vezmete, máte ji zadarmo a váš tah končí. Navíc, pokud dojdete až na poslední místo hlubiny, a kartu nikdo nebude chtít koupit (pokud můžou), tuto kartu si již musíte vzít, ale navíc dostanete jednu perlu ze společné zásoby, což je vyznačeno pod tímto místem na herním plánu. Místo spojence můžete narazit i na příšeru. V tu chvíli se nikoho neptáte a máte na výběr dvě možnosti, buď s ní bojovat, nebo ji nechat být. Pokud s ní nebojujete, posunete žeton ohrožení na desce ohrožení o stupeň dolů a můžete otočit další kartu hlubiny. Deska ohrožení představuje odměny za poražení monster. Pokud s monstrem bojujete, dostanete současnou odměnu, která je vyobrazena vedle žetonu ohrožení. Uděláte-li to, posuňte žeton ohrožení na úplně první pozici a váš tah tím končí. Mezi možné odměny patří žetony monster, což jsou pouze vítězné body, perly na placení, klíče pro lokace (více později) a anebo kombinace výše zmíněných. Jakmile končí váš tah, tak musíte řadu hlubiny uklidit. Spojence, které si nikdo nevzal, dáte na příslušná místa v radě (prostřední část herní desky) podle rasy lícem dolů. Monstra, se kterými jste nebojovali, odložíte na společnou odkládací hromádku hlubiny.
  2. Pokud už proběhly nějaké průzkumy hlubin, nachází se skoro jistě v radě několik karet spojenců. Vy ve svém tahu můžete požádat radu o pomoc. Myslí se tím to, že si vezmete celý balíček jedné rasy do ruky a tím bude končit váš tah. Pár podmínek. Musíte si vzít všechny karty této rasy, které tam leží. Tyto karty tam leží lícem dolů. Než si je vezmete, tak se nemůžete podívat na jejich hodnoty, ale můžete se podívat, kolik karet se tam nachází.
  3. Jakmile máte v ruce dostatek spojenců, můžete udělat třetí akci a to je koupit si lorda ze sněmovny. Lordi jsou hlavní částí hry. Dělí se na šest ras se schopnostmi s tím spojenými (a barevně stejně laděnými jako spojenci). Fialový (medůzi) mají schopnosti na bázi výměny karet a podobně, červení (kraby) mají útočné schopnosti na ostatní hráče, žlutí (mořští koníci) nemají žádnou schopnost, ale je za ně nejvíce bodů, zelení (škeble) jsou známí obchodníci a jejich schopnosti ovlivňují perly a nákup obecně a modří (krakeni) většinou nějak ovlivňují ostatní lordy ve sněmovně. Navíc jsou tu ještě bílí lordi, jejichž schopnosti ovlivňují lokace, ke kterým se dostaneme za chvíli. Při koupi lorda se musí dodržet několik podmínek. Každý lord vám v dolní části ukazuje jakou hodnotou a kolika národy se může koupit. Nejlepší je uvést dva příklady. Řekněme, že v prvním případě je tu modrý lord, který má hodnotu 12 a nad tím tři bubliny, kde jedna z těchto bublin je modrá. To znamená, že abyste tohoto lorda mohli koupit musíte zaplatit kartami přesně třech ras, jedna z těchto ras musí být modrá a součet všech těchto karet musí být minimálně 12. Pro jistotu druhý příklad – pokud tam máte bílého lorda, který má hodnotu 8 a nad tím pět prázdných bublin, tak to znamená, že musíte zaplatit kartami, kde máte všech pět ras a součet těchto karet je minimálně 8. Samozřejmě, pokud někde vidíte lorda a je tam jen jedna bublina v nějaké barvě, tak to znamená, že celý součet se musí zaplatit kartami této jedné rasy. Co se nedá ošidit, je povinost mít přesný počet ras na zaplacení. Celková hodnota se již ošidit dá – a to perlami. Za každý chybějící bod ke koupi smíte zaplatit jednu perlu z vaší do společné zásoby. Pokud je ve sněmovně volné místo, smíte rovněž zaplatit jednu perlu za nového lorda do nabídky ve sněmovně. Dále se děje několik věcí, které se dějí po koupi lorda. Prvně posunete všechny lordy lícem vzhůru směrem doprava na nejbližší volná místa. Následně se podíváte, jestli se touto koupí neuvolnilo čtvrté místo ve sněmovně. Pokud ano, tak si berete dvě perly ze společné zásoby, což je vyznačeno na herním plánu na této pozici a následně doplníte celou sněmovnu do plného počtu lordů. Za druhé, lord, kterého kupujete, může mít pasivní schopnost, okamžitý efekt (vlevo vedle schopnosti je označen šipkou dolů) nebo žádný efekt (mořští koníci). Okamžitý efekt provedete hned podle textu a tím to pro vás končí. Pasivní schopnosti platí pořád během všech tahů hráče, respektive podle textu na kartě. Lordi s pasivní schopností mají navíc také v pravém horním rohu vyobrazen klíč, který se počítá pro lokace. Za třetí, z karet spojenců, které byly použity na nákup lorda, si ponecháte před sebou jednu z nich, a to tu nejmenší hodnoty. Pokud je to nerozhodně mezi více kartami, vyberete si, kterou z nich chcete. Zbytek použitých spojenců odkládáte na společnou odkládací hromádku karet hlubiny. Proč si nechat kterou kartu bude dávat větší smysl při popisu konce hry a při popisu bodování. Důležité je, aby jste měli karty stejné rasy na sobě a s nejvyšší hodnotou navrchu. Všechny karty spojenců před hráči jsou lícem vzhůru.
  4. Akce lokací je povinou akcí. Spustí se automaticky vždy na konci vašeho tahu, pokud vlastníte 3 klíče a to buď vyobrazeno na “nepřikrytých” lordech a anebo v žetonech klíčů, které můžete dostat ze souboje s příšerou. Na začátku hry je jedna lokace viditelná lícem vzhůru. Pokud se spustí akce lokace, což znamená převzití kontroly nad jednou lokací, máte na výběr ze dvou možností. Buď si vezmete lokaci, která je viditelná (lícem nahoru) nebo zahlásíte číslo 1-4 a vezmete si z destiček lokací právě tolik lokací. Na ně se podíváte a jednu dle vašeho výběru si berete. Zbytek lokací dáte již viditelně lícem vzhůru k ostatním otočeným lokacím. Vaší vybranou lokací “překryjete” všechny lordy s klíčem, které byli použity a odložíte žetony klíčů, pokud jste nějaké měli a byli použity. Přikrytý lord přichází o svou pasivní schopnost, ale nadále vám přinese body na konci hry. Stejně tak lokace, které jsou pouze na vítězné body na konci hry.

Takhle pokračujete s tahy hráčů, dokud se nespustí jedna ze dvou podmínek pro konec hry. Hra končí, pokud někdo vlastní 7 lordů, nebo má dojít k doplnění sněmovny lordů, ale v balíčku lordů není dost karet na celého doplnění všech prázdných míst ve sněmovně. Po tahu hráče, kdy k jedné z těchto podmínek došlo, odehrajou všichni ostatní hráči poslední tah. Než dojde na bodování, všichni hráči ještě přidělí z ruky nepoužitých spojenců jednoho spojence nejnižší hodnoty každé rasy k sobě na stůl tam, kam jste dávali spojence při koupi lordů.

Nyní už dochází na finální součet bodů. Vemte si přiložený zápisníček pro bodování a postupně zapisujte body od hráčů do tabulky. Body získáváte z: lokací, které vlastníte, lordů, které jste koupili, nejsilnějšího spojence ze všech ras (tedy jen toho s nejvyšší hodnotou od každé rasy), a všech žetonů monster, které jste získali bojem s nestvůrou. Vítězí hráč s nejvíce body. Pokud je to nerozhodně, vyhrává hráč, který měl nejvíce perel. Pokud je to stále nerozhodně, vyhrává hráč s nejdražším koupeným lordem. Pokud ani nejdražší lord nestačí, tak postupujte dále k druhému nejdražšímu a tak dále.

Read More